Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.01.2007 00:08 - Nova kohezionna politika 2007-2013
Автор: iihristov Категория: Технологии   
Прочетен: 1028 Коментари: 0 Гласове:
0



НОВАТА КОХЕЗИОННА ПОЛИТИКА 2007- 2013

 

На 14 юли 2004 г. Европейската комисия прие своите законодателни предложения относно реформата на Кохезионната политика (Политиката на сближаване). С предвидените 336.1 милиарда евро или приблизително една трета от бюджета на Общността, тази реформа цели да направи структурните действия:

·        по-целенасочени към стратегическите приоритети на ЕС (целите от Лисабон и Гьотеборг за стабилна и конкурентна „икономика на знанието”, основана на устойчивото развитие и Европейската стратегия за заетост);

·        по-концентрирани върху най-малко облагодетелстваните региони, като се отчитат  промените в останалата част от ЕС;

·        по-децентрализирани с по-опростено, по-прозрачно и по-ефикасно изпълнение.

Предложенията включват:

·        общ регламент, обхващащ общите правила за трите източника на финансиране на структурни действия за периода 2007-2013;

·        регламент за всеки един от тези фондове, а именно: Европейски фонд за регионално развитие (ЕФРР), Европейски социален фонд (ЕСФ) и Кохезионен фонд;

·        предложение за напълно нов регламент, позволяващ създаването на структура за трансгранично сътрудничество.

 

Важните новости включват:

·        въвеждането на годишен стратегически диалог със страните-членки в рамките на Съвета, както и с Европейския парламент, Европейския икономически и социален комитет и Комитета на регионите, за да се гарантира, че по време на периода европейските приоритети ще се зачитат;

·        пълно признаване и увеличено финансиране на области с естествени затруднения, като се обръща по-голямо внимание на урбанизационните аспекти;

·        по-широко делегиране на отговорности на страните-членки и регионите, включително в областта на контрола, докато в същото време се поддържа общ финансов контрол;

·        намаляване на броя на финансовите инструменти на политиката на сближаване (три вместо шест);

·        включването на области на действие по настоящите инициативи на общността URBAN и EQUAL, както и на нови дейности сред определяне на приоритетите в оперативните програми на страните-членки и региони;

·        финансиране на оперативните програми от един единствен фонд (ЕФРР или ЕСФ) с изключение на „инфраструктурните” програми, които ще бъдат съвместно финансирани от ЕФРР и Кохезионния фонд;

·        за Кохезионния фонд ще важат многогодишното програмиране и същите разпоредби както за Структурните фондове;

·        на последно, но не по важност място всички територии и граждани на ЕС могат да се ползват от новата политика на сближаване, която е фокусирана върху най-малко развитите райони, но се адаптира към специфични ситуации.

 

три цели 2007-2013:

Цел „Сближаване” (ЕФРР, ЕСФ, Кохезионен фонд). Близка до настоящата Цел 1 тя цели да се ускори икономическото сближаване на най-слабо развитите региони чрез: подобряване на условията за растеж и заетост чрез инвестиране в човешки и физически капитал; иновации и развитие на общество основано на знанието; насърчаване на адаптирането към икономическа и социална промяна; защита на околната среда и подобряване на административната ефективност. Цел „Сближаване” ще играе особено важна роля в новите страни-членки, чието приемане изправя Съюза пред безпрецедентни пропуски в развитието.

 

Ресурси

Общата сума в размер на 264 милиарда евро, разпределена за цел „Сближаване” - или 78.54% от средствата от фондовете, съпоставени с настоящите 75% - ще бъде разпределена както следва:

-       67.34% за региони, чийто БВП е под 75% от средния за  ЕС;

-       8.38% за региони, засегнати от „статистическия ефект”;

-       23.86% за държави, ползващи се от Кохезионния фонд;

-       0.42% за най-крайните региони.

 

Забележка: България ще получава финансиране на своите проекти само по тази цел. За периода 2007-2013 то ще бъде в размер на 11,1 млрд. евро

 

·        Цел „Регионална конкурентноспособност и заетост” (ЕФРР, ЕСФ). За останалата част от ЕС е предложен двустранен подход. От една страна, програмите за регионално развитие (ЕФРР) ще засилят регионалната конкурентноспособност посредством изпреварваща  икономическа и социална промяна и подкрепа на иновациите, изграждане на общество на знанието, подкрепа за предприемачеството, защита на околната среда и предотвратяване на риска. От друга страна, програмите на национално или на съответното териториално ниво, финансирани от ЕСФ ще помогнат на работниците и на компаниите, на базата на Европейската стратегия за заетост, да се адаптират към промяната, като същевременно насърчават развитието на трудови пазари, поставящи приоритет върху социалната интеграция. Целта за конкурентноспособност ще играе ключова роля за избягване на възникването на нови неравновесия в региони, които в противен случай биха изпитали негативните ефекти от неблагоприятни социално-икономически фактори, без достатъчно  помощ от публичния сектор.

 

Ресурси

Цел Регионална конкурентноспособност и  заетост” ще разполага с бюджет от 57.9 милиарда евро, или 17.22% от общата сума, които ще бъдат разпределени както следва:

-       83.44% за региони, които не са целеви по настоящата Цел 1;

-       16.56% за региони „phasing in”.

 

·        Цел „Европейско териториално сътрудничество" (ЕФРР). Тази цел, вдъхновена от опита на инициативата на Общността INTERREG, е насочена към укрепване на сътрудничеството на три нива: трансгранично сътрудничество чрез съвместни програми, сътрудничество между транснационални зони, мрежи за сътрудничество и обмен на опит в ЕС. По този начин целта за сътрудничество ще насърчи едно балансирано, хармонично и стабилно развитие в целия европейски регион. Трябва да се отбележи, че извън целта за сътрудничество, програмите съгласно целите за сближаване и конкурентноспособност ще обхванат специфични междурегионални действия между участващите органи в една програма и тези в най-малко една друга страна-член.

Ресурси

Средствата за териториално сътрудничество са 13.2 милиарда евро, или 3.94% от общата сума, които следва да се разпределят както следва:

-       47.73% за трансгранично сътрудничество, от които 35.61% за трансгранично сътрудничество на територията на ЕС и 12.12% за вноска към трансграничния компонент за инструмента за европейски съседски взаимоотношения и сътрудничество и за инструмента за предприсъединителна помощ. Участието на последния трябва най-малкото да съвпада с тази сума.

-       43.47% сътрудничество между транснационални зони;

-       4.54% за европейско сътрудничество и мрежи за обмен.

 

 

 

Европейският фонд за регионално развитие ще финансира: укрепване на инфраструктурите – транспорт, околна среда, енергетика, образование, здравеопазване и помощта за малките и средните предприятия, научно-изследователската дейност и иновациите, предотвратяването на риска.

 

Европейски социален фонд (ЕСФ):

·        Ще съществува по-силна връзка между ЕСФ, Европейската стратегия по заетостта и приоритетите на Съюза в областите за социална интеграция, образование и обучение, и равни възможности, за да се предвидят промени, дължащи се на икономическо и социално преструктуриране, развитието на икономика на знанието и демографски промени.

·        Основен приоритет ще бъде да се подсилят човешките ресурси, така че да се увеличат перспективите за заетост, да се повиши производителността на труда и да се стимулира растежа, както и да се подкрепи доброто управление и да се развият институциите и административния капацитет.

 

Забележка: Оперативна програма “Административен капацитет” ще се финансира само от ЕСФ.

 

Кохезионен фонд

 

За да отговори на основните потребности на страните-членки, намесата по този фонд ще обхваща не само основни инфраструктури за транспорт и защита на околната среда, но също така и области с ясно екологично измерение, като енергийна ефективност и възобнояваеми енергийни източници, или интермодален транспорт, градски и колективен транспорт, и други.

 

Европейски групи за трансгранично сътрудничество (ЕГТС)

Това ще бъде средство за преодоляване на основни трудности, установени от страните-членки, регионите и местните органи при изпълнението на трансгранични, транснационални или вътрешно регионални дейности за сътрудничество, поради множество национални закони и процедури

 




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: iihristov
Категория: Бизнес
Прочетен: 35804
Постинги: 8
Коментари: 7
Гласове: 9
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930