Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.01.2007 16:06 - edu management
Автор: iihristov Категория: Технологии   
Прочетен: 1524 Коментари: 0 Гласове:
0



Ефективното училище

Цели

·        Запознаване със съвременните схващания за ефективност на училището

·        Запознаване с историческите корени, и  развитието на идеята и движението за ефективно училище

·        Ориентиране в съвременните характеристики на ефективното училище

Основни понятия и категории

ефективност, ефективно училище, типологии на училищната култура, критерии за ефективност.

1. Понятие за ефективно училище

Най-общо ефективността се свързва с постигането на предварително определени цели и удовлетвореност на участниците в процеса. В речниците понятието “ефективен” се отнася до дейност, свързана с “осъществяване на очаквани резултати. Като синоними се посочват: активен, полезен, убедителен, енергичен, оперативен, приковаващ вниманието, впечатляващ, общоприет и пр.

По силата на тази логика ефективно училище е това училище, което постига заложените в целите му резултати; чиито членове (на училищната общност) са активни, способени, енергични, оперативни (гъвкави), продуктивни; което предлага адекватни на потребностите на клиентите учебни планове, програми и методи на обучение; което е убедително в политиката, която прилага и поради това е общоприето като добро и полезно училище; което  приковава вниманието с впечатляващи и същевременно реални постижения на учениците, като резултат от добре организиран учебен процес. Според Файрстоун “ефективността не е неутрален термин. Определянето на ефективността на отделно училище винаги изисква избор между конкуриращи се ценности” . 

В средата на 80-те години все още няма общоприета дефиниция за ефективно училище. Налице е до голяма степен съгласие относно методологията на провеждането на изследвания върху ефективността на училището, необходимостта да се насочи вниманието по-специално върху постиженията на учениците и “допълнителните ценности” на училището. Например Мортимър (1991) определя ефективното училище като училище, “в което учениците напредват повече от това, което би могло да се очаква като постижение от всички приети за учебната година ученици” (в страната). Това (ефективно) училище  “добавя допълнителна ценност за своите ученици  - постигането на по-добри учебни резултати, в сравнение с останалите училища, обслужващи подобна категория учащи. И обратно, в едно неефективно училище учениците отбелязват по-малък прогрес в сравнение със средно очакваните резултати” .

Според Саймънс определянето на училищната ефективност зависи от различни фактори:

· моделът училища, които се изследват (градски, селски и пр.);

· изборът на резултатите, които ще се измерват и тяхното съответствие с целите на обучението (напр. когнитивните постижения и социалните/афективни резултати от обучението);

· адекватният контрол върху различията между училищата, които ще се изследват и сравняват (да са съпоставими по отношение на учениците, персонала, социо-икономическите и семейни характеристики на децата и пр.);

· методологията (подходи на добавените ценности, акцентиращи върху прогреса  на училището и учениците през цялото време и изискващи специфични методи за статистическа обработка на информацията);

· времева скала - за цялостното изследване на ефективността на училището през годините е необходимо прилагането на лонгитюдните подходи, вместо произволно избрани отделни частнични времеви отрязъци .

Изборът на едни или други фактори, показатели и критерии за училищна ефективност се развива в исторически план, паралелно с развитието на концепцията за ефективността на учебните заведения.



Тагове:   Management,


Гласувай:
0



Следващ постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: iihristov
Категория: Бизнес
Прочетен: 35802
Постинги: 8
Коментари: 7
Гласове: 9
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930